The Debate’s Conjuncture

An Introduction

in Social Anthropology/Anthropologie sociale
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  • 1 Research Professor, Institute of Social Sciences, University of Lisbon, Portugal and Emeritus Professor, University of Kent, UK pina.cabral@ics.ulisboa.pt

English Abstract: The present collection of papers reflects a forum debate entitled ‘Doubt and Determination’ that took place at the Lisbon EASA2020 conference. The original question that set off our debate concerned the nature of the ethnographic gesture – that is, the decision to engage intensively with a particular form of life in order to situate it within a more common world. We distinguished two analytical moments in the ethnographic gesture (‘going out there’ and ‘returning’) and how they combined two contradictory dispositions: (i) the indeterminacy and underdetermination of the actual events one experiences and (ii) the need to measure some things by relation to other things in order to determine a ‘field’ and write an ethnography. Of course, there will never be a seamless fit between the ambiguity of uncertainty and the disambiguation of determination. Therefore, by its very character as a practice situated historically, ethnography will ever remain incomplete.

French Abstract: La sélection d’articles présentée ici représente un forum de discussion intitulé « Doute et Détermination » qui a eu lieu lors de la conférence EASA2020 à Lisbonne. La question initiale qui a déclenché notre débat concernait la nature du geste ethnographique – c’est-à-dire la décision de s’engager intensivement dans une forme de vie particulière afin de la situer dans un monde plus commun. Nous avons distingué deux moments analytiques dans le geste ethnographique (aller et revenir) et comment ils combinaient deux dispositions contradictoires : i) l’indétermination et la sous-détermination des événements réels que l’on vit ; ii) le besoin de mesurer certaines choses par rapport à d’autres, afin de déterminer un « champ » et d’écrire une ethnographie. Bien entendu, il n’y aura jamais de correspondance parfaite entre l’ambiguïté de l’incertitude et la désambiguïsation de la détermination. En conséquence, à travers son caractère de pratique située historiquement, l’ethnographie restera toujours incomplète.

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