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Jean Baubérot

The question of “civil religion” constitutes the impensé of French secularism,and this is necessarily so due to the term's ideological function. Using Jean-Jacques Rousseau's definition--revisited by sociologists--, this article considersthe relationship between secularism and civil religion at two periods. Duringthe period 1901-1908, two types of secularism opposed each other: the first,close to civil religion, was dominant until 1904; the second, which emerged in1905-1908 (the laws on the separation of Church and State) distanced itselffrom it. The second period is the beginning of the twenty-first century, whenelements of a “lay-Catholic” civil religion are thwarted, however, by severalfactors. In conclusion, the author offers several avenues of comparisonbetween American civil religion and French civil religion.

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La Commission Stasi

Entre Laïcité Républicaine et Multiculturelle

Jean Baubérot

In December 2003, the Stasi Commission, appointed by the President of France, recommended prohibiting public school students from wearing conspicuous religious symbols or apparel. This recommendation was quickly enacted, becoming the Law of 15 March 2004. This law is meant to be an application of the "principle of laïcité," which is part of the French Constitution. The law speaks in terms of a general prohibition, but in fact essentially targets the wearing of the headscarf by young Muslims, a practice that had been permitted in French schools since late 1989. The present article attempts to explain the particular conditions within which the problem arose in France and to render an account of the work of the Stasi Commission, of which the author was a member. In conclusion, the article offers a critical evaluation of the effects of the law.

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Jean Baubérot

La commission de réflexion sur l’application du principe de laïcité dans la République, appelée plus généralement « Commission Stasi, » du nom de son président, a joué un rôle central dans l’adoption de la loi du 15 mars 2004 interdisant le port « ostensible » de signes religieux à l’école publique. Pourtant, dans le rapport qu’elle a remis au président de la République le 11 décembre 20031, la question des « signes religieux » à l’école n’occupe qu’environ huit pages sur les 151 qui constituent le rapport. Ce rapport propose vingt-six mesures, et seule celle sur les signes religieux a été adoptée par les députés et les sénateurs pour avoir force de loi. La commission a-t-elle été « trahie » ? Certains de ses membres l’affirment. Pour ma part, je ne le pense pas. Il est vrai que je n’ai pas voté cette proposition d’interdiction, et j’ai été moins surpris que mes collègues par la tournure des événements. Par ailleurs, étant à la fois historien et sociologue, j’ai tenté—au fur et à mesure du déroulement des travaux de la commission—de comprendre ce qui se passait et dans quel contexte cela advenait. C’est de cela dont je voudrais rendre compte.