Leadership for sustainability

Protecting the environment

in Regions and Cohesion
Author:
Wanjira Mathai Vice President and Regional Director for Africa, The World Resources Institute, Kenya wanjira.mathai@wri.org

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and
Ma. del Socorro Aguilar Cucurachi Universidad Veracruzana, Mexico maria.aguilar@inecol.mx

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Fasten our green belts toward a resilient and sustainable future

Abstract

A more resilient future requires urgent actions to establish harmony between human development and nature, especially after the COVID-19 pandemic. Climate change adaptation requires investing in green belts as nature-based solutions, where innovative grassroots action, local and indigenous knowledge, and gender equality are key. Mathai discusses the question, what does it mean to tighten our green belts? Food systems, the protection of the “earth's lungs,” the reduction of waste, and the restoration of landscapes are mainly addressed. The Green Belt Movement, led by women in Africa, showed how grassroots action scales up and impacts through long-term sustainable solutions. Restoration movements and initiatives worldwide represent a once-in-a-lifetime opportunity to restore landscapes for productivity, fight carbon emissions, and recover the ecosystem services to sustain human lives.

Resumen

Un futuro más resiliente requiere acciones urgentes que armonicen el desarrollo humano y la naturaleza, especialmente después del COVID-19. La adaptación al cambio climático requiere invertir en cinturones verdes como soluciones basadas en la naturaleza, donde la acción local, los conocimientos locales e indígenas y la equidad de género son clave. Ante la pregunta ¿qué significa apretar nuestros cinturones verdes?, se reflexiona sobre los sistemas alimentarios, proteger los “pulmones de la tierra,” reducir nuestros desechos y la restauración. El Green Belt Movement, liderado por mujeres en África, demuestra acciones locales escalables que impactan en la sustentabilidad de largo plazo. Las iniciativas de restauración a nivel mundial son una oportunidad única para restaurar paisajes, capturar carbono y recuperar los servicios ecosistémicos que sustentan la vida humana.

Résumé

Un avenir plus résilient nécessite des actions urgentes pour établir l'harmonie entre le développement humain et la nature, en particulier après la pandémie de COVID-19. L'adaptation au changement climatique implique investir dans les ceintures vertes en tant que solutions fondées sur la nature, où l'action de base innovante, les connaissances locales et autochtones et l'égalité des genres sont essentielles. Wanjira Mathai développe l'idée « d'attacher nos ceintures vertes » en s'intéressant principalement aux systèmes alimentaires, à la protection des « poumons de la terre », à la réduction des déchets et à la restauration des paysages. Le Green Belt Movement, dirigé par des femmes en Afrique, a montré comment l'action de base s'intensifie et a un impact grâce à des solutions durables à long terme. Les mouvements et initiatives de restauration dans le monde entier représentent une opportunité unique de restaurer des paysages pour la productivité, de lutter contre les émissions de carbone et de récupérer les services écosystémiques pour soutenir les vies humaines.

Percepciones locales para la restauración ecológica

Abstract

Based on the experiences of the Green Belt Movement, presented by Wanjira Mathai during her Kapuscinski Development Lecture (on February 2021), this article highlights the importance of the social dimension in restoration processes and outlines four possible ways in which local perceptions are linked to environmental restoration: (1) perceptions as a driver of ecological restoration; (2) ecological restoration as an object of perception; (3) perceptions about local participation in ecological restoration; and (4) the importance of epistemic, multi-stakeholder, and multidimensional synergies. Ecological restoration implies a solid scientific basis, which considers the social dimension among its principles and standards, in restorative activities, with significant benefits for human well-being.

Resumen

A partir de las experiencias sobre el Movimiento Cinturones Verdes, presentadas por Wanjira Mathai en el marco de las Kapuscinski Development Lectures (en febrero 2021), destaco la importancia de la dimensión social en los procesos de restauración y delineo cuatro formas posibles en las que las percepciones locales se vinculan con la restauración ecológica: (1) las percepciones como impulso para la restauración; (2) la restauración ecológica como objeto de percepción; (3) las percepciones sobre la participación local en la restauración ecológica; y (4) la importancia de las sinergias epistémicas, multiactorales y multidimensionales. La restauración ecológica implica una base científica, que considera entre sus principios la dimensión social, con beneficios significativos para el bienestar humano.

Résumé

Basé sur les expériences du Green Belt Movement (GBM) présentées par Wanjira Mathai lors de sa Kapuscinski Development Lecture (février 2021), cet article met en évidence l'importance de la dimension sociale dans les processus de restauration et décrit quatre façons dont les perceptions locales sont articulées à la restauration environnementale : 1) les perceptions en tant que moteur de la restauration écologique, 2) la restauration écologique en tant qu'objet de perception, 3) les perceptions de la participation locale à la restauration écologique, et 4) l'importance des synergies épistémiques, pluri-acteurs et multidimensionnelles. La restauration écologique implique une base scientifique solide, qui considère la dimension sociale parmi ses principes et normes, dans les activités de restauration, avec des avantages significatifs pour le bien-être humain.

Fasten our green belts toward a resilient and sustainable future

I was fascinated reading about the background of this event and the environmental network in central Veracruz,1 I was so inspired because in so many ways that network is exactly like the Green Belt Movement. We are living in fascinating times, these are very interesting times for us because of the level of uncertainty: around COVID-19, around the recovery, around when will all this end. There is so much inequity in our world today, and this pandemic has made it abundantly clear that the inequity is broad. We have seen ugly inequity from some of the richest countries in the world; and even in our own countries, the inequity is growing between the rich and the poor. We have to make that a big part of how we tighten and why we tighten our green belts. The third word that I want to remind us of is urgency. There is not much time for us to get this right, and COVID-19 again has taught us just how devastating it can be if we get things wrong, particularly where Mother Nature is concerned.

Today is about tightening our green belts, but the truth of the matter is that we have a lot of work to do to get the tightening of the green belts right. The good news is that today we do not have to fight as hard as we used to because people understand the centrality of the environment in our daily lives. You do not have to tell people today that it is important to protect biodiversity. You do not have to tell people today that it is important for us to understand that the rivers that provide us with water come from those mountains that we are destroying and deforesting. So, this connection is clearer to most people, but the journey ahead is still extremely hard because of the simple sheer urgency of environmental threats.

When the Green Belt Movement was started by my mother, Wangari Maathai, in 1977, it was women, much like the mothers of Veracruz, who said: “There is something going on in our land, there is something wrong with this land—why? —because it is not providing us with the water that it used to provide. It is not providing us with the fuel that it used to provide. It is not providing us with the nutritious food that it used to provide.” It was at that point when—facing the fact that the environment was out of balance and was not sustaining life as it previously had—that my mother said: “We have got to start planting trees, let's plant trees because trees are a symbol of life, trees are a symbol of the renewal of restoration.” It became a movement, one tree at a time, by organizing women to organize themselves first and then begin planting trees. Initially, they were planting trees around their homes, creating belts of green trees. The phrase green belt came from this beginning. Those trees were providing fruit for them to eat, they were providing fuel wood for them to warm their homes and to cook their food, and they were also restoring the landscape and bringing back their rivers. In many places that we visited, the women would say that the rain has come back because these trees bring us rain. So, the movement started very small, and that was such an important message: these things do not start big, they often start quite small. Then they grow and expand, and as they grow, they transform lives.

They transform your life like a tree grows. I always remember that as a child, I was told that as a tree grows, it changes. The tree changes, but you change with it because it starts to provide you with shade. It starts to provide you with fruit if it is a fruit tree. Thus, the beauty of those green belts that those women were creating also began to transform their lives. That movement that started 45 years ago now includes 5,000 groups across Kenya still planting trees. Now they have greened their landscapes. They are greening the schools their children attend. They are greening the marketplaces. They are greening the road reserves. They are greening the forested mountains and providing very important seedlings for planting.

Today, even as we talk about nature-based solutions and how we must invest in them, we are really talking about the fact that this work, particularly restoring landscapes and nature, must be done at the grassroots. It will be restoration in many senses. It will be about touching the soil. It will be about ensuring that our forests, our trees are in the ground, and they survive. That is why I am so excited about climate adaptation because I think that nature-based solutions are at the heart of climate adaptation, and they are going to be among the most important initiatives of our time. I hope that in Mexico and across the most vulnerable countries, we prioritize our green belts because they will cushion us for years against the devastating impacts that are going to come anyway. Green belts are the carbon sinks that will cleanse the air of carbon dioxide. They will provide the shade and the green vegetation that will continue to make sure that our soils are fertile. They will ensure that the water systems, the river systems, and the root systems in these trees continue to flow. So, the ecosystem services that we enjoy, and that will continue to sustain life as we know it, are at the heart of why we must tighten those green belts. When we invest in nature, we are really investing in ourselves, in our own self-preservation. We are securing the future of our families, the future of our societies. We are not doing that for anybody else, and that is what makes this such a personal journey. It is about me and you. I am not going to survive if we do not do this together, and neither will you.

As we have been thinking about what it means to tighten our green belts, what it means to invest in nature, I have been thinking about four things in particular that we must do.

First, we must question how we produce food. The way we produce is a really important part of how we tighten our green belts because our food production, especially in the non-industrialized countries, has got to change and become more productive. We lose so much in the way we farm today; so, increasing both productivity and the efficiency of the land on which we plant is very important. One thing that I learned, not too long ago, but which continues to inspire me is that, according to the Food and Agriculture Organization of United Nations, 80 percent of the food in non-industrialized countries is produced by small-scale farmers (FAO, 2003). Most of us eat food produced by small-scale farmers and impressively, 70 percent of small-scale farmers are women (FAO, 2003). We have to invest, as we tighten those belts, in women—in women farmers—in ensuring they have the resources, the skills, and the tools that they need to continue to feed 80 percent of the non-industrialized world. That is a staggering number, and yet, they are at a disadvantage. We should not allow that to happen. Part of tightening our green belts is ensuring that our food production is as optimal as possible. Our value chains and the supply chains for agriculture need to be as short as they can possibly be. In this way, we can build the resilience to make sure we survive and not depend on supply chains that can be disrupted very quickly, as we saw very clearly during the COVID-19 pandemic. Our food systems are at great risk, but thankfully our small-scale farmers continue to plant. We must guarantee that they have what they need to do what they need to do: to produce. Hence, small-scale farming production is the first thing that needs to be addressed. It is the first hole in that green belt.

The second thing we must do is to protect our green vegetation. Very recently, as recent as February 2021, new research emerged about the state of our three global lungs, the lungs of this planet: (1) the Amazon, (2) the Congo forest, and (3) the Boreal forest of Southeast Asia. The Amazon forest is doing fine. However, it is on the edge of becoming a net emitter of carbon. Our forests are supposed to be sucking carbon from the atmosphere, but the Amazon is under a lot of pressure, and the precious lung in that part of the world is teetering on the edge of becoming an emitter of carbon, which would be devastating for the planet (Smith et al., 2020). We must all be concerned about the future of the Amazon because it is an important lung for the planet.

If we move further east, the Congo forest is the only healthy lung remaining on the planet. It is a net carbon sink, but it is the only healthy lung that remains (Smith et al., 2020). This research is absolutely sobering because it shows that we must protect this forest as if our lives depend on it because they do.

When we go to Southeast Asia, unfortunately, the news is less bright. The Boreal forests of Southeast Asia are net emitters of carbon today. Consequently, of the three lungs that we have on this planet, only one is resilient, another other one is suffering but surviving, and the final one is degrading fast (Keenan & Williams, 2018).

We are not doing well concerning the protection of our biodiversity, and regarding the 1992 United Nations Convention on Biological Diversity, I hope we will renew our commitments to biodiversity protection—especially—those that are found in these three major lungs of the planet. For most of the vulnerable countries in the world, we know that if we do not guarantee that these standing forests continue to protect us—even as we decarbonize our economies and begin to build back better and build forward better—our quality of life will be threatened.

The third point that I wish to raise is reduction. We must reduce the amount of food that we waste. For example, the United Nations Environmental Programme indicates that we lose 30 percent of the total amount of food that is produced in the world (UNEP, n.d.), which is totally unacceptable. If this food were to be included in the entire global food value chain, we could end the current food crisis. Therefore, closing this food gap is a very important part of how we tighten our green belts. About 45 percent of global carbon emissions come from how we use food products (Cho, 2020), especially in the production and manufacturing phases. Thus, we must change how we produce in our manufacturing sector, reducing waste through the implementation of circular economy principles, and enact a shift toward more recycled materials.

Here, I want to acknowledge our traditional wisdom. I know the beauty of the music and the culture in Mexico. There are so many traditions based on nature and recycled materials, such as baskets and clothing, that we are losing. We are forgetting indigenous wisdom. Tightening our green belts forces us to revisit, reintroduce, and reimagine these wonderful elements of our culture. Indigenous knowledge is a very big part—especially for those of us lucky enough to have it—of how we begin to restore and reduce the sort of wasteful society that we have become, ensuring that we can do things for much longer and we can continue to enjoy this beautiful planet. We cannot continue to soil it with our waste. Only about 20 percent of all that we produce finds its way back into recycling, while 80 percent ends in waste. This planet cannot sustain that much waste (Nakamura, 2021).

Finally, the fourth thing that we have to do is to restore. Restoration is an important part of how we move forward. Restoring forests is one of my pet subjects. I have been working in the forest restoration movement for many years. In Africa, we have an initiative called AFR100, which aims to restore one hundred million hectares of degraded land by 2030 because we know that this is a once-in-a-lifetime opportunity for us to restore landscapes to their productive state. We have to put as much vegetation as we can into the ground if we are going to decarbonize fast enough to make a difference. Many initiatives across the globe—the Great Green Wall initiative in the Sahel, the 20x20 initiative in Latin America, the AFR100 initiative, the New York Declaration on Forests, the Bonn challenge—are working to ensure that we restore the Earth with its green belts. That is a really important part of how we guarantee our survival on this planet.

I want to leave you with these four important elements of tightening our green belts: we must protect, restore, produce, and reduce. I also want to close by reflecting on one of my favorite essays, which I have been reading lately, and every time I think about what we are doing with our green belts, I think of this particular poem. It is a poem by Arundhati Roy. She wrote this essay recently about the pandemic. She says that the pandemic is a portal2:

What is this thing that has happened to us? [this virus] It's a virus, yes. In and of itself it holds no moral brief. But it is definitely more than a virus. Some believe it is God's way of bringing us to our senses. Others that it is a Chinese conspiracy to take over the world.

 Whatever it is, coronavirus has made the mighty kneel and brought the world to a halt like nothing else could. Our minds are still racing back and forth, longing for a return to “normality”, trying to stitch our future to our past and refusing to acknowledge the rupture. But the rupture exists. And in the midst of this terrible despair, it offers us a chance to rethink the doomsday machine we have built for ourselves. Nothing could be worse than a return to normality.

 Historically, pandemics [much like this one] have forced humans to break with the past and imagine their world anew. This one is no different. It is a portal, a gateway between one world and the next. We can choose to walk through it, dragging the carcasses of our prejudice and hatred, our avarice, our data banks and dead ideas, our dead rivers and smoky skies behind us. Or we can walk through lightly, with [very] little luggage, ready to imagine another world. And ready to fight for it.

That is the world I want, and that is the world that is about greening our landscapes. That is our green belt. Let's choose that path.

Notes

1

Wanjira Mathai’s talk impacted an active and growing socio-environmental community in Xalapa. Before the Kapuscinski Development Lecture, Dr. Mathai met virtually with a group of over 20 members of civil society environmental organizations in the region. From Africa—where the Green Belt Movement has emerged—to central Veracruz, Mexico, dedicated environmentalists exchanged valuable examples of effective partnerships connecting communities to their natural surroundings.

2

This text was quoted by the author from the essay “The Pandemic Is a Portal” by Arundhati Roy. Copyright © 2020 by Arundhati Roy. https://www.ft.com/content/10d8f5e8-74eb-11ea-95fe-fcd274e920ca.

References

Percepciones locales para la restauración ecológica

Wanjira Mathai: De percepciones a acciones

El 25 de febrero del 2021, Wanjira Mathai condujo la conferencia “Fasten Our Green Belts Towards a Resilient and Sustainable Future” en el marco de las Kapuscinski Development Lectures, en donde discutió los desafíos emergentes del desarrollo sostenible, desde su experiencia con el Movimiento Cinturón Verde (GBM, por sus siglas en inglés). Este movimiento emerge de la importancia por responder a las necesidades de mujeres rurales de Kenia, quienes en la década de los 1970 expusieron que sus arroyos se estaban secando, el suministro de alimentos era menos seguro, y cada vez tenían que caminar más para conseguir agua y leña. A partir de las voces de las comunidades, el GBM alentó a las mujeres a trabajar colectivamente para sembrar árboles, almacenar agua de lluvia y producir alimentos, además de recibir una compensación monetaria por su trabajo. Este es un ejemplo de la potencia que tienen las voces locales, para generar cambios sustanciales en las formas de vida, a partir de acciones colectivas.

Figura 1.
Figura 1.

Ilustración de Karo Carvajal para la conferencia de Wanjira Mathai

Citation: Regions and Cohesion 12, 2; 10.3167/reco.2022.120203

Wanjira resaltó la importancia de la restauración ecológica, para enfrentar las diversas crisis emergentes, que van desde las desigualdades sociales, la pandemia, el cambio climático, la crisis alimentaria, entre otras: “Tenemos que restaurar. Los movimientos de restauración representan oportunidades únicas en la vida para nosotros. África tiene iniciativas para restaurar los paisajes a su productividad anterior. Tenemos que poner tanta vegetación como podamos en la tierra … hay tantos movimientos que están restaurando el mundo. Necesitamos reverdecer los paisajes, reverdecer las montañas, a través de soluciones basadas en la naturaleza” En este sentido, restaurar ya es parte de la acción, pero ¿cómo se llega a la acción? ¿cómo encaja la restauración en las percepciones y expectativas locales? ¿existe interés de parte de las comunidades, por participar en estas acciones?

El presente artículo tiene el objetivo de impulsar la reflexión, a partir de estudios sobre percepciones, que derivan en acciones hacia la restauración ecológica, desde cuatro formas posibles en las que las percepciones locales se vinculan con la restauración ecológica: (1) las percepciones como impulso para la restauración ecológica; (2) la restauración ecológica como objeto de percepción; (3) las percepciones sobre la potencial participación local en la restauración ecológica; y (4) la importancia de las sinergias epistémicas (saberes locales, científicos y tecnológicos), multiactorales (comunidades locales, academia, grupos de base, agencias gubernamentales y organizaciones sociales), y multidimensionales (ambiental, social y económico) en la restauración de paisajes; asumiendo que la restauración supone la conciliación de las diferentes partes interesadas.

Conocimientos de origen sobre las formas de vida de las comunidades humanas

Las percepciones nos aportan un marco sistémico de conocimientos, sobre las formas de vida de las comunidades; por lo que, estudiarlas implica un abordaje interdisciplinario, y socializarlas es relevante para la construcción participativa de propuestas y acciones, enfocadas a mejorar las relaciones entre las sociedades y los contextos ambientales habitados. Percibir supone recibir información sobre el entorno, interpretarla a partir de experiencias previas, conocimientos y creencias, y emitir juicios, para la acción (Aguilar et al., 2017). Lo que percibimos es dinámico; las personas (como individuos) y las comunidades humanas (como grupos sociales) somos sujetos políticos frente a una heterogeneidad de estímulos sociales y ecológicos en constante cambio. Continuamente construimos, deconstruimos y reconstruimos nuestras percepciones al paso del tiempo, de las experiencias y de los contextos. Nuestras acciones surgen de las percepciones. Incluso, podría decirse que las percepciones son mecanismos de alarma, y estudiarlas previene, impulsa, y transita hacia una transformación socioecológica. A continuación, describo cuatro formas posibles en las que las percepciones locales se vinculan con la restauración ecológica (concepto central en el discurso de Wanjira Mathai), comenzando con el movimiento de cinturones verdes (GBM), cuyo origen deriva de las voces de mujeres, que percibieron múltiples afectaciones a las fuentes de vida de su territorio habitado.

Las percepciones locales como impulso para la restauración socioecológica

El GBM articula una perspectiva de género, que se fundamenta en el análisis y la presentación de problemas, en donde los conocimientos, las experiencias y las percepciones de las mujeres le dan validez y legitimidad al movimiento. Las mujeres, que viven en las zonas rurales, desempeñan un papel importante en la gestión de los recursos naturales, como suelo, agua, bosques y energía. Sus tareas, tanto en la agricultura como en el hogar, las convierten en gestoras de lo cotidiano, y lo cotidiano está íntimamente vinculado a la naturaleza. Por lo tanto, como productoras de alimentos del mundo, las mujeres tienen un auténtico interés en la conservación de la naturaleza. Las percepciones y el conocimiento de las mujeres forman la base de las prácticas locales de adaptación (Muthoni, 2006). Cuando Wangari Maathai fue miembro activo del National Council of Women of Kenya, en los 1970s, escuchaba las historias sobre los problemas que enfrentaban las mujeres kenianas, especialmente las mujeres rurales en condiciones de pobreza. A partir de la escucha activa, Mathaai llegó a la conclusión de que, todo lo que les faltaba a las mujeres dependía del medio ambiente, y podía resolverse mejorándolo (Maathai, 2008). Si bien, el origen de GBM no implicó un estudio sistemático sobre las percepciones, es evidente que las preocupaciones, sensibilidades y experiencias en las narrativas de las mujeres, impulsaron un movimiento que reverdeció la franja del Sahara, hasta ahora, con 11 países africanos involucrados.

La restauración ecológica como objeto de percepción

La restauración ecológica se refiere al proceso de asistencia a la recuperación de un ecosistema que ha sido degradado, dañado o destruido. La Década de las Naciones Unidas para la Restauración de Ecosistemas (2021–2030) enmarca la restauración como una solución trascendental basada en la naturaleza, para lograr algunos de los Objetivos de Desarrollo Sostenible. Sin embargo, existe un vacío crítico en la base de esta agenda: la falta de atención a las dimensiones sociales y políticas que competen a la naturaleza. Históricamente, han existido fallas sistémicas excluyentes en las políticas y prácticas de restauración (Elias et al., 2021), incluso, algunos procesos de restauración tradicionales no consideraban la dimensión social en el área de restauración (Hallett et al., 2011). Actualmente, las metodologías y los principios básicos de la ecología de la restauración se están reconfigurando para lograr intervenciones significativas incorporando la dimensión social en el área de restauración; siendo que las poblaciones locales desempeñan un papel importante en las diversas etapas del proceso; por ejemplo, pueden brindar información que alimente un diagnóstico inicial; además de realizar un acompañamiento a lo largo y después del proceso (Hernández y Cantillo-Higuera, 2018). En este sentido, los principios y estándares internacionales para la restauración ecológica, articulan fundamentos importantes que guían la restauración ecológica: involucrar efectivamente a una amplia gama de partes interesadas, a partir de los conocimientos científicos, tradicionales y locales disponibles (Gann et al., 2019). Por esta razón, resalto la importancia de legitimar la pluralidad de voces (percepciones), valores, saberes situados y caminos para transformar de manera sustentable los paisajes degradados.

En Cundinamarca, Colombia, Rosa Hernández y Edgard Cantillo-Higuera (2018) propusieron un modelo metodológico de restauración ecológica, como una estrategia de construcción social. Este estudio evidencia la necesidad de reconocer a las comunidades que habitan los espacios naturales, como actores principales del proceso. En Xalapa, Veracruz, México, Benitez et al. (2018) propusieron la creación de un cinturón verde bajo el concepto de Ciudad Jardín, como una alternativa para contener la expansión urbana, restaurar los procesos ecológicos, recuperar la conectividad y mantener la multifuncionalidad que las ciudades necesitan. Esta estrategia sugiere reunir a los gobiernos locales y a la ciudadanía para conservar la vegetación remanente y así promover el bienestar de los habitantes locales. Aunque sabemos de antemano, que en la región ya existe un interés e involucramiento positivo de los habitantes, sobre las áreas verdes que les rodean (Aguilar & Maganda, 2021); sería importante que propuestas del tipo de cinturón verde, consideren antes de restaurar las percepciones e intereses de los habitantes.

El papel de las comunidades locales es necesario en los procesos de restauración ecológica, y aunque, anteriormente el éxito de los proyectos de restauración estaba enfocado a los logros de los objetivos ecológicos, nuevas propuestas internacionales incorporan la importancia de las comunidades locales en los objetivos de la restauración ecológica, y o cómo la restauración podría encajar en las expectativas locales para la gestión del paisaje.

Las percepciones sobre la potencial participación local en la restauración ecológica

Aproximarnos a las percepciones de las comunidades, para conocer su interés en involucrarse en la restauración ecológica, nos ofrece bases para establecer estrategias de acción; sobre todo, considerando los múltiples beneficios que restaurar ofrece a las sociedades. Hernández y Cantillo-Higuera (2018) identificaron algunos factores relacionados con la importancia de la participación local en la restauración ecológica, a partir de experiencias en otros contextos geográficos y sociales:

  1. (a)La intervención de las poblaciones tiene su propia fuerza reguladora, que permite, desde el individuo hasta la colectividad, desarrollar conocimientos y habilidades de manera integral en la realidad social en la que está inmersa.
  2. (b)El incremento de servicios ambientales, repercute en el mejoramiento de las condiciones económicas y en la calidad de vida de las personas.
  3. (c)La incorporación de los conocimientos locales en las acciones de restauración ecológica, fortalecen su vínculo con el territorio.
  4. (d)La población cobra autonomía en la toma de decisiones. La existencia de un colectivo humano al que se le reconoce como sujeto y protagonista de acciones y decisiones, con voluntad de incidir en el cambio y en la mejora de las condiciones de vida de su comunidad.

Si consideramos los factores relacionados con la restauración ecológica, la propuesta de Benitez y Alvarado-Castillo (2018), sobre la creación de un cinturón verde en Xalapa, Veracruz, México, tiene el antecedente de que en esta ciudad, las experiencias de la sociedad civil organizada, y específicamente La Red de Custodios del Archipiélago (agrupación en la que participan actores multidiversos que buscan el cuidado de los espacios naturales, a través de la gestión compartida del territorio), ha logrado un considerable nivel de organización, potenciando sinergias entre actores con intereses compartidos, siendo esto una coyuntura para generar alianzas frente a una propuesta de restauración, a partir de la creación de un cinturón verde en la ciudad.

La importancia de las sinergias epistémicas, multiactorales y multidimensionales en la restauración de paisajes

Los componentes y elementos que conforman la restauración implican un catalizador que permita la interacción efectiva entre cada uno de los individuos y epistemes, que componen el todo; y es justamente en este punto donde la sinergia cobra especial importancia, por su efecto amplificador de todas y cada una de las acciones realizadas y por realizar.

  1. (a)Sinergia epistémica, se refiere a la vinculación entre los conocimientos científicos y tecnológicos, con los conocimientos locales en las acciones de restauración ecológica.
  2. (b)Sinergia multiactoral, se refiere a la formación de canales de comunicación y relaciones entre diferentes miembros de la población con instituciones del estado, con miras a contribuir al cumplimiento de este objetivo común, generando espacios plurales de decisión y alianzas para la acción, partiendo del reconocimiento bidireccional de capacidades y límites. Autores como Hernández y Cantillo-Higuera (2018) y Benitez y Alvarado-Castillo (2018) reconocen que la participación comunitaria, como estrategia de transformación y construcción social, facilita el trabajo conjunto entre la población y las instituciones del estado.
  3. (c)Sinergía multidimensional. Los programas de restauración han de reconocer su carácter complejo y multidimensional, como construcciones sociales locales o regionales, que involucran las dimensiones sociales y ambientales de las áreas a restaurar: ecológica, social, económica, cultural y política.

Conclusiones

Con el objetivo de impulsar la reflexión sobre la acción colectiva hacia la restauración ecológica, a partir de estudios sobre percepciones; resalto la relevancia del movimiento GBM, descrito por Wanjira Mathai durante su conferencia (KDL), como generador de cambios sustanciales en las formas de vida de miles de personas en África, inspirando iniciativas en otros continentes, a partir de las voces (o percepciones) locales. Las percepciones tienen un carácter integrador que permite incluir las prácticas sociales de las comunidades (culturales, políticas y económicas). Su estudio puede configurar un mecanismo crítico, que contribuye a diagnosticar contextos que se esperan restaurar, a impulsar la participación ciudadana y la colaboración interactoral. Las percepciones de las comunidades que habitan territorios que requieren ser restaurados, posibilita vínculos posibles con la restauración ecológica, entre los que destacan las sinergias epistémicas, multiactorales y multidimensionales, dotando de un carácter complejo a los procesos de restauración ecológica.

References

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Contributor Notes

WANJIRA MATHAI Vice president and regional director for Africa at the World Resources Institute. Previously served as senior partnership advisor, Strategy and Advocacy at wPOWER—Partnership on Women's Entrepreneurship in Renewables—and WRI's senior advisor to the Global Restoration Initiative. She is the current chairperson of the Wangari Maathai Foundation and the former chairperson of the Green Belt Movement in Kenya. She sits on the boards of the Wangari Maathai Institute, and the World Agroforestry Agency (ICRAF). She is an advisory council member of the Global Alliance for Clean Cookstoves, co-chair of the Global Restoration Council, and a member of the Earth Charter International Council. Honored to be one of a few Six Seconds EQ Practitioners in Kenya and was one of the 100 Most Influential Africans in 2018. She holds degrees from Emory University's Rollins School of Public Health and Goizueta School of Business. E-mail: wanjira.mathai@wri.org

MARÍA DEL SOCORRO AGUILAR CUCURACHI Bióloga de la Universidad Veracruzana y tiene una maestría en neuroetología. Tiene un doctorado en investigación educativa. Actualmente es investigadora postdoctoral por Conacyt en el Instituto de Ecología, A.C. Sus intereses de investigación se centran en los procesos cognitivos implicados en sociedad-naturaleza, la educación para la conservación de especies y ecosistemas y la comunicación de la ciencia. Red de ambiente y sustentabilidad, Instituto de Ecología. Carretera antigua a Coatepec 351, Col. El Haya, Xalapa, Veracruz. CP 91073. Correo electrónico: maria.aguilar@inecol.mx

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Regions and Cohesion

Regiones y Cohesión / Régions et Cohésion

  • Figura 1.

    Ilustración de Karo Carvajal para la conferencia de Wanjira Mathai

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